Otizm platformu Ankara ziyaretleri 1 mayıs 2008 PDF Yazdır e-Posta
MILLI EGITIM BAKANI HÜSEYIN ÇELIK Randevusu 11.30

Mili Egitim Bakani Hüseyin Çelik randevumuz, ülkenin çesitli bölgelerinde insa edilen veya insa edilmekte olan yeni TIP 1 planli ve benzeri mimarilere sahip okullarin maket veya görsellerinin yer aldigi sergiyi, Sayin Bakan’in bize gezdirmesi ve izahatlar vermesi ile basladi.

Toplanti salonuna geçilmesinin ardindan toplantiya katilan STK temsilcileri kendilerini ve derneklerini Bakan’a tanittilar.

Mine Narin Platform Koordinatörü olarak, Bakan’a Platform’un olusum sürecinden, Türkiye’de giderek artan otizm tehlikesi ile tedavide egitimin etkinliginden bahsederek, Bildirge’mizin amacini ve özetini sundu.

  • Platformun egitim sürecinde devlete ve MEB ile ilgili birimlere her türlü destegi vererek, olusum ve karar süreçlerinde yer almak istedigini,
  • Dünyada otizm egitimi konusunda gelismis ülkelerde uygulanan haftada 40 saatlik yogun egitim süresinin Türkiye’de de devlet tarafindan verilmesi ile aylik 10 saatlik egitim desteginin en az ayda 40 saate çikarilmasi,
  • Bu baglamda, özel egitim alanindaki en büyük sorun olan özel egitimci eksikliginin giderilmesi için bir “seferberlik” ilan edilmesi gerektigi; alandaki açiklarin kapatilabilmesi ve yeterli düzeye ulastirilabilmesi için acilen üniversitelerimizde ilgili bölümler ve bu bölümlerde lisans ve lisansüstü programlari açilmasi gerekliligi,
  • Bu çalismalarin ivedilikle yapilabilmesi için Milli Egitim Bakanligi ve Yüksek Ögretim Kurulu basta olmak üzere iliskili tüm kurumlarin etkin biçimde isbirligi yapmalari ve kalici uzun dönemli yöntemlerle bu egitim açiginin doldurulmasi gerekliligi
  • Rehberlik Arastirma Merkezleri’nin personel kalitesi ve sayisi açisindan iyilestirilmesi konularini anlatti.
  • Özel egitimci yetersizligi ve erken çocukluk dönemi müfredat eksikligi konusunda ise Prof. Dr. Gönül Kircaali Bakan’a sayilarla bilgiler verdi. Bildirgemizde yer alan “uzman egitimci eksikligi” konusunda Bakan’a bilgiler veren Kircaali, Alandaki uzman açiginin kapatilabilmesi için lisansüstü egitimlerinin MEB yurtdisi burslari ile saglanilmasi, yabanci dil açigi için YÖK ile isbirligi içinde üniversitelerden destek alinmasi gibi çözümler yaratilabilecegini iletti. 
  • Aylin Sezgin(Tohum Vakfi) ise, kaynastirma veya normal ilkögretim siniflarinda egitim alacak kadar ilerlemis otizmli ögrencinin yanina, velisinin karsiladigi “özel destek egitimci” verilmesine bir çok okul müdürlügü ve ögretmenin itiraz ettigini belirterek, bu konuda müdürlüklerin bilgilendirilmesini, “hizmet içi egitim seminerleri-programlari” ile sinif ve brans ögretmenlerinin otizm konusunda egitime ihtiyaç oldugunu belirtti.
  • Sua Eriç (Otistikler Dernegi) ve Nejla Arslankurt (Ilgi), 15 yas ve üstü eriskin otizmli bireylerle ilgili bilgiler vererek, yetiskin otizmlileri topluma kazandirmak için is okullari, meslek kurslari açilmasi ile Is Kanunu’ndaki “engelli çalistirma” maddesinin uygulanmasinin saglanmasi ve özbakim becerileri gelismis ve ebeveyn desteginden yoksun kalacak ileri yasta otizmliler için bakim evleri/ grup evleri açilmasi gerekliliginden bahsettiler.
  • Sayin Bakan, konusmalar sirasinda devamli notlar aldi ve arada konusani durdurup ek sorular sordu.
Konusmalarin sonunda; Sayin Bakan, konularla ilgili kendi görüslerini iletti. Genel olarak engellilerin egitiminde özel egitimci açiginin farkinda olduklarini, otizmle ilgili yapilacak çalismalarda Platform olarak “makul-mesru-mantikli” plan ve projeler ile çalismalar ürettigimiz sürece bizimle isbirligi yapacagini belirtti.
  • Otizm Platformu olarak, bizi farkli degerlendirdigini, sorunlari çözümleri ile birlikte dile getirmemizden ve konularla ilgili ortak çalisma talebimizden memnun oldugunu, bizi her zaman dinlemeye hazir oldugunu da vurguladi.
  • Bakan Çelik, yeni baslatilan yurt çapindaki “Teftis Süreci” ile özel egitim veren özel danismanlik merkezlerinin denetlendigini ve çok ciddi boyutlarda dolandiricilik ile karsilastiklarini belirtti.
  • Bu yorumla ilgili olarak, Ergin Güngör(ODER), RAM raporu ve ödemelerle ilgili dolandiricilik yapanlarin Bakanlik tarafindan desifre edilmesini istedigimizi belirtti.
  • Nejla Arslankurt(Ilgi) ise, özel egitimdeki açigin ancak okullasma ile giderilebilecegini ve dogru egitim veren danismanlik merkezlerine çocuklarin ihtiyaci bulundugunu, iyilerin kötülerden ayristirilmasi gerektigini vurguladi.
  • Yurtdisina doktora için ögrenci gönderilmesi konusunda konusulurken Bakan Çelik, Prof. Dr. Gönül Kircaali Iftar’in da “gelecegin Ögretmen Açigini Belirleme Komitesi”ne katilimini önerdi, Gönül Hoca da kabul etti. Ayrica Bakan ( ve daha sonraki görüsmede YÖK Baskani da) yurtdisina gidecek ögrencilerin en iyi egitimi alabilecekleri üniversitelerin belirlenmesi konusunda da Hoca’mizin önerilerini istedi.
  • Kaynastirma egitime giden otizmli ögrencinin yaninda destek egitmen bulunmasi konusunda okul müdürlükleri veya ilkögretim sinif ögretmenlerinin, yönetmelikte yazdigi halde neden uygulamadiklarina sasirdigini ifade eden Bakan, “yardimci ögretmeni veli bedava getirmis, ne isterler anlamam” diyerek(!), konuyla ilgili talimat verilmesini saglayacagini, velilerin de konuyla ilgili israrci olmalarini istedi.
  • Üniversitelerdeki ögretim görevlisi açiklarindan ötürü, yeni egitim fakülteleri açilmasina izin verilmedigini, ancak YÖK ile “pazarlik” yapilirsa, “özel egitim bölümleri” açilabilecegini ileten Bakan, YÖK Baskani ile görüsecegimizi ögrenince bu konuyu iletmemizi istedi.
  • Yurtdisina özel egitim doktorasi yapmaya gidecek ögrencilerin, yabanci dil konusunda yetistirilmesi için de Bogaziçi Ünv. Ile çalistiklarini ifade eden Bakan Çelik, lisansüstü egitimle farkli branslardan gelen ögretmenlerin özel egitim konusunda çalismalari için atamalarinin yapilabilecegini kabul etti. 
  • Özürlüler Yasasi’nin kendi hükümetleri döneminde kabul edildigini hatirlatan Çelik, konusmasini sik sik anekdotlar veya özlü sözlerle süslüyor… Yasanin çikmasindan sonra MEB bütçesinden 1 milyar USD ek yapildigini belirten Çelik’in sözlerinden biri: “En kötü engellilik, gönülden engelliliktir”.
  • Bakan Çelik, Garanti Bankasi’ndan alinan 20 milyon YTL’lik destekle egitimde iyilestirme kampanyasi ile çalismalar yapilacagini da ifade etti.
Özetle Sayin Bakan Hüseyin Çelik, görüsmenin ortasinda konularla dogrudan ilgili bölüm- birim yetkililerine telefon açarak talimatlar verdi. Bu konular ve görüstügü kisiler;
  • Yurtdisina MEB burslu olarak bu yil gidecek üniversiteden mezun olurken 5 üzerinden 4 tutturan 1400 ögrenci arasinda en az 10–15 özel egitim doktorasi yapacak ögrenci olacak. Ileride bu ögrenciler açilacak yeni özel egitim bölümlerinde ögretim görevlisi olarak çalisacaklar.
  • Kaynastirma siniflarina ögrencinin velisinin temin edecegi ek ögretmen/destek egitimci ile girmesinin kabulü için bir talimat çikarilmasi ve okul müdürlüklerine iletilmesi için direktif verdi.
  • Okul müdürlükleri, otizmli çocuklarin yasal egitim haklari ve kaynastirmaya ögrenci kabul etmeleri konusunda hizmet içi egitime tabi tutulacak.
  • Bu tarihten sonra yapilacak tüm ilkögretim okullarinda TIP 1 planlarina eklenerek, özel egitim sinifi/alt sinif/destek odasi yapilmasi mecburi olacak.
  • MEB ve YÖK isbirligi ile ilk defa "Lisansüstü Sertifika Egitim programi" ile 2 dönemde ögretmen yetistirilecek. Sinif ögretmenleri veya pedagojik formasyonu olan farkli branslardan gelen ögretmenlerin de bu egitimle otizm alaninda çalisabilmeleri için, atamalari yapilacak. Ayrica bu egitimden geçen ögretmenler özel egitim sertifikasi sahibi olacagi için özel danismanlik merkezlerinde de çalisabilecek.- (Talim Terbiye) ***Bu durum; kisa dönemde sinif ögretmenlerinin is bulmasini saglayacagi gibi çocuklarimizi da daha kisa vadede ögretmen imkânina kavusturacak. Ayrica bu egitimler üniversite tarafindan yürütülecegi için MEB sertifika programlarindan daha iyi olacak.
YÖK BASKANI PROF. DR. YUSUF ZIYA ÖZCAN Randevusu 16.00

MEB randevusunda oldugu gibi, büyük bir toplanti salonunda bizleri kabul eden YÖK Baskani Prof. Dr. Yusuf Ziya Özcan, sicak, sempatik ve çözüm üretmeye yönelik tavri ve ailelerin sorunlarina olan ilgisi ile hepimizin saygisini kazandi. Sayin Baskan, görüsmemizin sonunda özel egitim ve otizm konusunda kendisini bilgilendirdigimiz için tesekkür etti ve bizimle birlikte çalismak istedigini net olarak belirtti. Oldukça akici ve net çözümlerle çikilan, basarili bir görüsme oldugunu düsünüyoruz.

Toplantinin basinda; YÖK Baskani’na da toplantiya katilan STK temsilcileri kendilerini ve derneklerini tanittilar. Baskan, ailelerden olusmamizdan epey etkilendi, arada çocuklarla ilgili özel sorular da yöneltti.
  • Mine Narin Platform’u tanitarak ve planladigimiz çalismalardan bahsederek, otizm tedavisinde egitimin etkinligi ile Bildirge’mizin amacini ve özetini sundu. MEB ile isbirligi içinde seferberlik ile özel egitimci yetistirilmesi ve acilen kisa-orta-uzun vade planlamalar yapilmasi taleplerimizi iletti.
  • YÖK Baskani randevusunda agirlikli olarak açiklamalari dile getiren Prof. Dr. Gönül Kircaali Iftar, MEB randevusunda oldugu gibi, daha detayli sayilarla özel egitimci açigindan bahsederek, “lisansüstü sertifika programlari” ile kisa sürede egitimci yetistirilmesi için Baskan’in destegini talep etti.
  • Baskan’a mevcut ve gereken sayilari içeren detayli bilgiler ile mevcut ve gereken dil ve konusma terapisti, bireysel egitimci olarak ugrasi terapisti ve sosyal hizmetli eksikliginden bahsedildi. Baskan, bu sayilarla ilgili notlar aldi.
  • MEB’e ilettigimiz ve kendisinin de kabul ettigi yurtdisina özel egitim doktorasi için MEB burslu ögrenci gönderimi konusu, Baskan’a iletildi. Yabanci dil egitini konusunda destek verilecegi sözü alindi. 
Uzun konusmalarla sekillenen ve fikirlerimizi, önerilerimizi dinleyerek notlar aldigi görüsmede özetle YÖK baskani asagidaki konularda hizli bir biçimde çalismalar baslanacagini belirtti. Konuyla ilgili olarak ayrica Istanbul’da Istanbul Ünv. Hocalik yapan yardimcisi Prof. Dr. Yekta Saraç ile de görüsmemizi uygun buldu.
  • Devlet üniversitelerinden önce kisa vadede öncelikli is imkâni da saglayacagi göz önünde bulundurularak, Vakif üniversitelerine Özel Egitim Bölümü açilabilecegi müjdesini verdi, bizzat kendisinin arayarak büyük sehirlerdeki üniversiteler ile görüsecegini iletti. Bu noktada 3 hoca bulan her egitim fakültesinde bu birimin açilmasini da destekleyecegini ifade etti. Ilk etapta Istanbul(Galatasaray), Ankara(Bilkent) Izmir (Ekonomi Ünv) 3er hoca bulunursa bölümlerin açilmasi için elinden geleni yapacagina dair söz verdi. Baskan, Istanbul’da açilacak bölümde Gönül Hoca’nin da ögretim görevlisi olarak çalismasini önerdi. Hoca eksigi olan Ingilizce egitimli vakif Ünv. Yurt disindan hoca getirilerek sorunun çözülebilecegi ifade edildi. Baskan “Hoca bulun, hemen beni arayin”diyerek destegimizi talep etti. Platform olarak ögretim görevlisi bulunmasina destek olacagimizi belirttik. ( Istanbul Tohum, Ankara-Ilgi, Izmir-Oder)
  • Sosyal hizmetli, Dil ve Konusma Bozukluklari ile ilgili yeni bölümlerin açilmasi ile ilgili rektörlerle görüsecegini ifade etti. ( Marmara Ünv örnegi)
  • Lisansüstü sertifika egitim bölümlerinde okutulacak Program’i Gönül Hoca’dan talep eden YÖK baskanina program bu hafta Gönül Hoca tarafindan iletilecek.
  • Tezsiz master programina katilan ve alandan olmayan kisilerinde ögretmen olarak atanmasi talebimizi olumlu karsilayan Baskan, geregini yapacaklarini ifade etti. (Eskisehir Üniversitesindeki tezsiz master programi)
 

www.anobder.org.tr
Anobder - Ankara Otistik Bireyler Derneği